2020. szeptember 4., péntek

Kocsis Noémi: Bakancslista Magyarország

777 lenyűgöző hazai kaland és úti cél

Az ősz közeledtével szembejöttek velem instagramon, youtube videókon az őszi bakancslisták és elgondolkodtam azon, hogy én vajon miért nem írtam sosem bakancslistát. Pedig elég nagy listagyártó vagyok, legalábbis a teendőimről szeretek listát írni, mert úgy nem csúsznak szét annyira a kezemből az elvégzendő feladatok.

Bakancslistát talán azért nem írtam még soha, mert túl sok minden kerülne rá, nem tudnék szelektálni és nem tudom, hogyan élném meg, ha sokáig nem sikerülne valami. És ahogyan magamat ismerem, mindig újabb és újabb dolog kerülne a listára és sosem lenne vége.

Amikor pedig a kezembe kerül egy ilyen nagyszerű könyv, mint a Bakancslista Magyarország, akkor mégis elfog a vágy, hogy teleragasztgassam jelölő címkékkel, hogy hová szeretnék  a felsorolt úticélok közül eljutni, mi az, amit nagyon szívesen meglátogatnék.

777 csodás lehetőséget kínál utazásra, kirándulásra ez a könyv, ami - véletlenül, vagy tudatosan - a legjobbkor jelent meg. Amikor nagyon sokan országon belül nyaralnak, utaznak, nem kockáztatják a külföldi utazásokat. Valószínűleg jónéhány olyan úticélt és ajánlatot is találunk benne, ahol már jártunk, de sokkal több olyat, ahol még nem. Sőt! Megkockáztatom, sok olyat is fogunk találni, amiről még csak nem is hallottunk.

De kezdjük az elején. A könyv mindenféle szórakozási, utazási lehetőségre ad tippeket. Éppen úgy találunk túrázós, bakancsos, kalandos helyeket, mint elegáns ruhában felkereshető, nyugalmas programokat. Találunk rövid kiruccanásokat és hosszabb utazásra csábítóakat. Családi programokat és gyerekekkel is jó szórakozást nyújtó lehetőségeket.

Kereshetünk szerényebb pénztárcával utazási, kikapcsolódási lehetőségeket, de kitömött bukszával is találunk magunknak megfelelő úticélt.

A kötet 9 témakör szerint csoportosítja a lehetséges célpontokat, találunk relaxálós, lazulós utazási lehetőségeket, adrenalinfröccsöt adó szórakozásokat, kultúrális illetőségű programokat, de van olyan is, ahol az eszem-iszom, vagy a hagyományok kerülnek előtérbe. Találunk túrákat földön, vízen, levegőben és föld alatt, vadregényes tájakon átvezető felfedezéseket és izgalmakat, de szórakoztató, mókás, bolondozásokat egyaránt.

Gyönyörű kötet, több száz illusztrációval, én máris rengeteg jelöléssel láttam el, olyan helyeket is találtam benne, ahol egyszer régen már jártam és mindig is szerettem volna visszatérni, és olyat is, amiről még nem hallottam, de nagyon felcsigázta a kíváncsiságomat.

Nem hiszem, hogy lenne olyan ember, aki azt mondhatná, hogy töviről hegyire ismeri már az országát, a lakóhelyét, ezért ő most már csak külföldre utazna, mert itt már mindent látott. Sokszor a lakóhelyünk közvetlen közelében fedezhetünk fel olyan tájakat és természeti szépségeket, amik meglétéről még csak sejtésünk sem volt, és egyszer csak egy séta, egy kirándulás alkalmával rábukkanunk és elcsodálkozunk. Így van ez az országunkkal is, rengeteg olyan csodát találhatunk, ami elgondolkodtat bennünket, hogy eddig erről én miért nem tudtam, miért nem jöttem el ide korábban.

Ennek megváltoztatásán segít ez a könyv a rengeteg szuper ajánlatával és ötletével. Tudjátok-e például, hogy Mohácson szakértő segítséggel aranyat moshattok a Dunából és ha találtatok, haza is vihetitek? Ti hallottatok már a tokaji borvidék legmonumentálisabb látványosságáról, az Áldó Krisztus szoborról? Vagy hogy a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Bán-patak völgyében úgy érezheted magad, mintha a Gyűrűk Ura-beli Középföldén járnál? A szépséges, szűk szurdokvölgyet a hobbitok, tündérek, koboldok földjéhez is szokták hasonlítani.

A Fejér megyei  Miska szobrot is felvettem az utazási listámra, ami az M7-es autópályáig ellátszik, állítólag nem egyszerű úgy szerepelni a fotón a huszárral, hogy teljes valójában megörökítsük, ugyanis a 100 tonna betonból készült Miska huszárnak egy ember csak a csizmájáig ér fel.

Találtam egész közeli úticélokat is, amelyeket láttam már, sőt fotóztam is sokszor, pl. a soproni Tűztornyot, de még egyszer sem másztam meg, és egyszer sem készítettem odaföntről fotót. Ha már itt tartunk, arra nem emlékszem, hogy szerepelt-e a könyvben, de  Sopron óvárosa gyönyörű, imádok a macskaköves utcákon sétálgatni és ezredjére is lefotózni egy-egy házat, kilincset és kapualjat.

A 777 úticélból a 40. Sétálj egy igazi őserdőben. Mikor: egész évben Kinek: bárkinek Ár: ingyenes. A Heves megyei Mátraszentimrén tehetjük ezt meg, a kékesi Csörgő-völgyben, ahol hírmondóként fennmaradt a kékestetői őserdő egykori nyúlványa, ami ma fokozottan védett, festői erdőrezervátum.

Rengeteg mindent említhetnék még a könyvből, akár egyik kedvencemet a káptalantóti Liliomkert piacot, ami igazi békebeli, megnyugtató hangulatot áraszt, árnyas fák alatt és gyönyörű virágok között gyönyörködhetünk a művészi kézműves portékákban, ehetünk pogácsát, vehetünk kovászos uborkát és frissen sült kenyeret.

Megtudhatjuk még, hol meditálhatunk egy buddhista sztúpánál, hol kalandozhatunk egy sövénylabirintusban, hol szabadulhatunk ki egy középkori tömlöcbástyából, hol buszozhatunk be a Dunába, hol biciklizhetünk három emelet magasan.

Tudtátok-e, hogy a világ legnagyobb kézzel épített várkastélya Székesfehérváron található? Ezt én sem tudtam, de egy nagyon érdekes, szintén kézzel épített vár Sopronban is található, ez pedig a Taródi-vár, amit a helyiek Bolondvárként is emlegetnek.

Ha szerettek kirándulni, utazgatni, vagy jobban szeretnétek megismerni az országot, akkor jó szívvel ajánlom nektek ezt a nagyon gyönyörű és igazán hasznos könyvet, sok-sok évre ad bőséges programot, nézegetni- és tervezgetni valót.

Bea

3 megjegyzés:

1. Képzeljétek el, mikor megkezdődött a karantén - mi páran - akkor sem zártuk be magunkat hanem elindultunk ki a határba. Tartva ott is az egymástól való távolságot csak egy-egy őzzel, nyúllal, rókával találkozva kirándulgattunk. Nem is gondoltuk, hogy a sík szabolcsi vidéken milyen "hegyek"- "völgyek" vannak. Beszélgetve, mindig nagy élményekkel tértünk haza a csodálatos természetből. Gyüjtögettünk turbolyát, csalánt, tormalevelet és egyéb gyógynövényeket akác- és bodzavirágot, később csipkebogyót. Megfigyeltük a hatalmas pókokat és gyönyörűséges pókhálókat, madárcsicsergést és méhzümmögést hallgatva, megszívtuk orrunkat, tüdőnket lelkünket a bódító akácvirág illatával. Még egy forintos nagyságu aranyszínű pókot és hatalmas szarvasbogarat is láttunk.Kellemesen elfáradva, 8-10 km-t gyalogolva pici természeti élményekkel tértünk mindig haza. Ezt a szokásunkat nem hagytuk abba megyünk most is amikor időnk és az időjárás engedi.

VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm ezt a nagyon hangulatos beszámolót! Milyen jó lenne, ha ilyenkor néhány fotót is készítenétek ezekről a szépségekről! Ha már Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, javaslom, hogy egyszer nézzétek meg a Tarpai-hegyet, nekünk szemünk-szánk elállt, hogy ilyen fantasztikus képződmény van a megyében. :)

Törlés
  2. Gratulálok a remek íráshoz, egyébként tényleg kedvet csinál a kiránduláshoz, a Tarpai hegyet bakancslistára vettem. Köszi.